Mest lest Aktuell Viten
President John F Kennedy innviet den første avsaltingsfabrikken i USA; i Freeport,
Texas i 1961. Han sa at havet var verdens største og billigste naturresurs.
Døden og ødeleggelsen lurer i det ekstreme lavlandet
Publisert av Erik Rynning
Inspirert av Jesse Wender
Døden og ødeleggelsen lurer i det ekstreme lavlandet.
Det er 10 år siden (29.08) den tropiske
orkanen Katrina, med opptil 280
kilometer, i timen traff New Orleans,
med følge av opptil 15 meter høye
bølger. 70 prosent av byen ligger
under havflaten, opptil 8 meter.
Diker og demninger beskytter.
En dike som brast åpnet alene
to kvartaler.
Mange i byen holdt seg inne, i første
omgang i første etasje. De måtte videre
til neste etasje. Og så loftet! De som
hadde en øks på loftet kunne hugge
seg ut gjennom taket. Mange hadde
evakuert. Andre måtte bøte med livet,
i alt rundt 2.000.
Fra Louisiana til Florida og videre
oppover østkysten, særlig Georgia,
South Carolina, North Carolina, er
landet veldig lavt i forhold til havet.
(Se aktuell viten 01.03.2015) om de
vakre byene Savannah, Georgia og
Charleston, South Carolina). Økende
havnivå truer de rike sørstatene, med
sin økonomiske velstand tuftet på
plantasjedrift med slaver.
Særlig er i første omgang Florida, et av de
dyreste rekreasjonsområder i verden,
utsatt. Der bor 2,4 millioner mennesker
innen en meter over havnivået ved høyvann.
Allerede trenger saltvann gjennom porøs
stein inn i drikkevann, elver og kanaler.
I mellomtiden er New Orleans på vei til
normalen. Langs Bourbon Street nedover
mot elven Mississippi, som renner ut i
Mexico-gulfen, er det jazz, som før katastrofen
. Idrettskonkurranser og kongressmøter har
oppsving.
Amerikanere er ofte raske til å hjelpe. Under
katastrofen var det kolonner av kjøretøy fra
andre stater som sto i kø med forsyninger.
Det ble kaos i stedet for veloverveid logistikk.
De som kom mot New Orleans dagen
etter, fikk se veier som ledet ned i
havvannet og broer som ledet fra under
havet til under havet; til vanlig et av
verdens mest sinnrike og
moderne veisystem.
Vi mottar gjerne forslag eller innlegg til denne spalten. trykk her




